fredag 23 augusti 2013

From 16 sept, aldrig mer lämna hemmet osminkad

En helt ny grej med den här boken är att vi har vårt författarporträtt på fliken på baksidan.
Iiih!
På ungdomsböcker (i Sverige) brukar man inte ha sånt, så alla ungdomsförfattare har kunnat gå runt helt inkognito. Men nu är det nya tider för oss. Jag väntar mig att bli igenkänd så fort jag kliver ut från huset.
Eh, nej.
Fast det har faktiskt hänt två gånger att jag suttit på tunnelbanan och sett människor läsa min bok. Det märkliga var att det var samma bok båda gångerna ("En liten chock") och att det var på tunnelbanan hem till mig. Båda gångerna blev jag skitstressad!! Kände för att byta vagn eller jag vet inte vad, och då hade ju ändå ingen en enda susning om att jag, författaren, satt på andra sidan gången. Ingen annan reagerade utom jag alltså.
Tänk om samma sak händer med "Vi måste sluta ses på det här sättet"? Och tänk om läsaren viker ihop boken och råkar se bilden, och sen råkar hen se mig, och då... ja, VAD händer då?

En "tröst" i detta nya offentliga liv är dock att vi är väldigt sminkade och snygga på det där fotot. Och att Petter Cohen som fotat var jättebra och vi hade kul och lyckades se naturliga och glada ut. Det ÄR en jättebra bild. Men en förvarning bara inför den 16 sept - vanligtvis ser jag betydligt mer vardaglig ut. Jag brukar inte börja varje morgon med att åka till MakeUpStore och bli sminkad i 60 min, och jag går inte omkring i en retuscherad verklighet. Kanske ser jag lite trött eller stressad ut ibland. Det händer att jag har huvudvärk. Eller är svettig. Ni vet, livet helt enkelt. Sånt där som gör att man inte glider omkring och osar snygghet dygnets alla timmar.
Ta det här som en disclaimer alltså - författarna KAN vara lite mer nedtonade och naturliga i verkligheten!

/ Johanna 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar